Si cuides el planeta, combats la pobresa

Existeixen realment problemes ambientals? Són tan importants? Estan relacionats amb la pobresa i la desigualtat? Què té a veure tot això amb nosaltres, amb els nostres estils de vida, amb la nostra fe?

El Papa Francesc a l’Encíclica Laudato Si, respon a aquestes qüestions amb una invitació a reflexionar i participar en una autèntica ecologia humana (LS 5), perquè no hi ha dues crisis separades, una d’ambiental i una altra de social, sinó una sola i complexa crisi sòcio-ambiental (LS 139). Insisteix en que el gran desafiament és respondre a la crisi econòmica, social i ambiental que amenaça avui el planeta i la humanitat; on els pobres són les principals víctimes. Ens crida a escoltar tant el clamor de la terra com el clamor dels pobres (LS 49).

Des d’”Enllaça’t per la justícia” ens volem afegir a aquesta missió compartida amb una campanya de dos anys, amb la qual pretenem sensibilitzar i animar al compromís. La “Cura de la Creació” suposa un model diferent de desenvolupament, just, solidari i sostenible, amb una ciutadania global disposada a implicar-se i a canviar els seus hàbits de consum i un estil de vida centrat en el tenir. Les comunitats cristianes hem de “viure la vocació de ser protectors de l’obra de Déu” , atès que “no consisteix en quelcom opcional ni en un aspecte secundari de l’experiència cristiana” sinó una exigència de la nostra fe i de l’anunci de l’Evangeli (LS 217).

Com a part de la Campanya s’utilitzarà un decàleg inspirat en l’Encíclica, que resumeix els reptes fonamentals als quals ens enfrontem. Cada dos mesos s’abordarà uns dels 10 principis a través de la reflexió, la pregària, el testimoni dels empobrits, els compromisos personals i les propostes d’accions.
Els materials de la campanya es troben disponibles a www.enlazateporlajusticia.org.
Us animem a compartir l’itinerari proposat al decàleg i a participar. La nostra fe i el nostre compromís amb els empobrits ens mouen a fer-ho ja que “són inseparables la preocupació per la natura, la justícia envers els pobres, el compromís amb la societat i la pau interior” (LS 10) i perquè “som cridats a ser els instruments del Pare Déu perquè el nostre planeta sigui allò que Ell va somiar en crear-lo i respongui al seu projecte de pau, bellesa i plenitud” (LS53).
{youtube}1Gjnh4-wfx4{/youtube}