“Reflexió del Delegat amb motiu del Corpus i la Diada de la Caritat”

“El pa que jo donaré és la meva carn, perquè doni vida al món…”

Aquestes paraules formen part del text evangèlic de Joan, que acompanyarà la Litúrgia de la Paraula, en la festa del Corpus Christi, en les nostres celebracions. Un petit fragment bíblic que resumeix el sentit de la doble vivència que estem cridats a fer, per un costat l’espiritualitat del sagrament eucarístic i per l’altra una caritat que surt per trobar-se amb l’altre, especialment el més necessitat. La comunió ens dona la presència del Crist Ressuscitat i és aquest aliment espiritual que ens fa donar-nos al món, per vivificar-lo, en aquests temps que vivim de  pandèmia, per ajudar a ressuscitar-lo.

Als nostres Bisbes a través del Missatge del Corpus, que com cada any ens ofereixen des de l’àmbit de la Pastoral Caritativa i Social, es fa una reflexió sobre com els creients, que  hem estat en aquests mesos quan la vulnerabilitat ha ocupat el centre del dia a dia, portadors de vida. Ha estat a través de la nostra acció envers els altres, una opció feta des de l’anonimat, des d’un silenci que no buscava ni busca protagonismes, com ens diu l’Evangeli “mira que la teva mà esquerra no sàpiga que fa la dreta”. Potser si que hem de ser més valents i no tenir por a reconèixer aquesta gran tasca que s’està fent des de l’Església, una tasca que ens hi empeny la nostra unió amb el Cos de Crist que ens alimenta i ens enforteix. Ho hem de fer perquè la societat sàpiga valorar el paper actiu i de primera línia de l’Església. No ens hem estat tancats en les rectories, als despatxos de les curies, als convents, a les nostres llars… al contrari: hem estat allà on es feia necessari vivificar i donar vida, amb tota la força que ens dona la nostra fe alimentada en l’Eucaristia (malgrat també les dificultats que ens ha provocat el confinament i les posteriors fases de desescalada). Podem dir ben clar que l’Església no ha estat tancada! Potser si, les esglésies com a edificis, però no la Comunitat de Fe. Podríem enumerar tot allò que s’ha fet, perquè des de Càritas us puc assegurar que no s’ha deixat de treballar per arribar a atendre les moltes necessitats que el Covid-19 han generat a les nostres petites i grans parròquies del bisbat urgel·lità! Que gratificant ha estat rebre de manera periòdica un llistat de tot el que s’ha fet, quantes persones han rebut el rostre i l’ajuda d’una Església que comparteix i acompanya, amb molts de vosaltres.

Avui surto al balcó que m’ofereix el Full Dominical per oferir el meu aplaudiment, i segur que el de molta gent a qui heu ajudat i heu estimat aquests dies difícils. Amb una paraula ben eucarística que és la Gratitud. Gràcies a tots vosaltres que heu empeltat el Manament de l’Amor en tants llocs de casa nostra que ho necessitaven urgentment. No us canseu de trobar en l’Eucaristia la força per continuar treballant pel Regne de Déu: hem d’estar amatents, perquè sabem que després d’aquesta situació de pandèmia continuaran quedant entre nosaltres els vulnerables dels vulnerables.

De nou: gràcies a tots! I no perdeu l’oportunitat de fer el bé i ajudar a fer el bé: amb la vostra ajuda humana i econòmica, podem mostrar a la societat que l’Església i que Càritas fa i farà de la seva acció una acció de “dona vida al món”.

Mn. Jaume Mayoral, Delegat de Càritas