La covid-19 desvia l’atenció dels governs i condueix a una major explotació de les víctimes de tracta

En el Dia mundial contra el tràfic de persones, Caritas Internationalis i COATNET * insten els governs a intensificar els esforços per identificar les víctimes del tràfic i l’explotació, el nombre augmenta de manera preocupant a causa de la pandèmia de COVID-19.

El secretari general de Càritas Internationalis, Aloysius John, ha declarat que “en aquest moment de COVID-19, denunciem una realitat preocupant per a les persones vulnerables i l’augment denunciem una realitat preocupant per l’augment del risc de ser víctima de tracta per a les persones en situació de vulnerabilitat. L’atenció enfocada a la pandèmia no ha d’evitar que tinguem cura de les persones més vulnerables a la tracta i l’explotació. I això és el que les organitzacions locals membres de Càritas i COATNET estan fent arreu del món, juntament amb altres organitzacions de la societat civil, proporcionant xarxes de seguretat molt necessàries per a les víctimes de tràfic i explotació, fins i tot durant la pandèmia, i acompanyant-les en les seves dificultats, oferint-los suport social, mèdica, legal i psicològica”.

La confederació catòlica, amb 162 organitzacions membres, i la xarxa cristiana contra el tràfic de persones diuen que la pandèmia global ha enfocat l’atenció dels governs cap a la salut, però al mateix temps no es va prestar prou atenció al dany col·lateral de la pandèmia a curs, especialment en els migrants. I treballadors del sector informal, que ara estan més exposats a la tracta i l’explotació. Caritas Internationalis i COATNET també demanen mesures urgents i específiques per donar suport als treballadors en els sectors informals, com el treball domèstic, l’agricultura i la construcció, on es poden trobar els treballadors més vulnerables (és a dir, persones en situació administrativa irregular).

Segons l’Organització Internacional del Treball (OIT), en l’actualitat hi ha més de 40 milions de persones al nostre món que són víctimes del tràfic i l’explotació. Una situació ja crítica, que l’actual crisi de salut s’ha agreujat, a causa de la manca d’inseguretat en l’habitatge i l’ocupació com a resultat de les mesures governamentals per evitar la propagació de COVID-19.

La manca de llibertat de moviment causada per la tancada i les restriccions en els viatges significa que les víctimes de tracta en molts països tenen menys possibilitats d’escapar i trobar ajuda quan es troben en situacions contra la seva voluntat. Entre ells, hi ha moltes víctimes del tràfic amb fins d’explotació sexual. Les treballadores domèstiques s’enfronten més riscos econòmics, i també física i psicològicament, ja que estan encara més aïllades de la societat durant la pandèmia. Gabriel Hatti, president de l’oficina regional de Càritas Orient Mitjà i Àfrica de nord, destaca la difícil situació experimentada al Líban i altres països de l’Orient Mitjà per “molts filipins i altres treballadors estrangers, que estan lluitant per tornar a casa després de perdre el seu treball a causa de la COVID -19 pandèmia i l’actual crisi econòmica. Ara s’estan alineant davant dela seva ambaixada, sense cap protecció social, o psicològica i molts d’ells ni tan sols tenen un estatus legal”.

Les mesures restrictives sobre els desplaçaments signifiquen que és més difícil per a les associacions i les autoritats identificar casos de tràfic i explotació.

Altres riscos esmentats inclouen l’augment de la violència contra els nens i les nenes que pateixen delictes d’assetjament i abús digital d’abús i explotació durant el tancament dels centres educatius en llars amb poca supervisió dels pares. En un moment durant el confinament a l’Índia, per exemple, es van reportar a les autoritats 92.000 casos d’abús infantil en el transcurs de només 11 dies. Els nens de famílies econòmicament vulnerables també es poden veure obligats a pidolar als carrers, enfrontant un alt risc d’explotació.

“Les víctimes del tràfic de persones necessiten atenció immediata. En aquesta època de COVID-19, Caritas Internationalis i COATNET insten els governs a proporcionar accés a la justícia i als serveis bàsics, en particular cases d’acollida i línies 24 hores d’atenció i denúncia, i també a establir mesures urgents i específiques per a donar suport als treballadors en els sectors informals. De la mateixa manera fem una crida a les institucions i organitzacions de la societat civil per protegir les nenes i nens de l’abús i l’explotació, també a través d’Internet i els nous mitjans de comunicació, i demanem a totes les persones que estiguin atentes i denunciïn els casos de tràfic i explotació de persones”, ha afegit Aloysius John.

COATNET és la xarxa de 46 organitzacions cristianes dedicades a combatre el tràfic de persones. És una xarxa global i comprèn Caritas, altres organitzacions de l’Església Catòlica, com les Conferències Episcopals i les congregacions religioses, així com organitzacions d’altres denominacions cristianes. La xarxa ofereix oportunitats perquè els seus membres intercanviïn coneixements i experiències, així com per desenvolupar accions conjuntes i defensa en nom dels membres. www.coatnet.org

Apunta't al nostre Butlletí