“Viure millor amb menys”, propostes del P. Joan Carrera pel futur

El P. Joan Carrera i Carrera, Jesuïta, llicenciat en medicina i doctor en teologia, fou el qui realitzà la xerrada de la Trobada diocesana de Càritas que es va dur a terme el passat 4 de setembre al Santuari del Sant Crist de Balaguer. Va parlar de “Viure millor amb menys”, glossant l’evolució que es preveu dels actuals models de consum occidentals.
Pel P. Carrera, la manera de créixer del nord és la que ha plantejat més conseqüències en el canvi climàtic i més dany a la terra. I és el sud el que és més conscient d’això i incentiva formes de créixer més respectuoses.
Va assenyalar que el lloc on convergeixen el profetisme i l’ecologia és el Tercer Món, i no pas el nord, i va posar exemples a la Índia, Àfrica i Amèrica llatina, on es produeixen models que qüestionen el model de creixement, i aposten pel que va anomenar “bon viure”, una cosmovisió i antropologia que encara que diversa segons l’indret on es genera, sempre té en comú que potencia la persona i la seva acció vers els altres i la comunitat. És una percepció cosmològica que comprèn que la nostra vida depèn de la vida de l’ambient, i que és imaginari alternatiu al més consumista del nord, que genera més solidaritat a través dels treballs comunitaris i la no acumulació de béns, és més autosuficient i aposta per la comunitat participativa.
Aquests models posen en qüestió el discurs consumista hegemònic del nord, perquè recuperen el món local, son limitatius en el consum, respecten l’entorn i donen peu a democràcies locals i més participatives; amb una visió que té en compte la història i l’entorn geogràfic i social.
Pel P. Carrera, desaccelerar el consum pot donar lloc a un altre tipus de progrés, més rendible i implicador perquè canvia el sentit de l’economia i la seva finalitat. En aquest sentit, va assenyalar les tradicions religioses por un catalitzador perquè aporten la cultura de l’economia al servei de totes les persones, tenint cura del medi ambient. Va reclamar que cal que es provoquin processos de canvi, a través de la cultura de la trobada, de les persones i del bé comú. Per a ell, la religió és un element transformador per què toca el cor de les persones, des de la no violència promou la cura de l’altre. El cristianisme, concretament, accepta el creixement com a element per sortir de la pobresa de les persones, per guanyar llibertat interior, per saber que les coses estan al servei de l’home, per aconseguir una espiritualitat humana. Una transformació que ve de la capacitat de comunió, de dejuni, abstinència: quan aprenem a dormir-les, entenem l’aspecte depredador del consumisme, i ens podem posar al servei dels altres i podem renunciar a les possessions.
El P. Carrera va concloure que el sistema hegemònic actual de consum no té recanvi: el capitalisme està ferit de mort perquè la pandèmia ha tocat de mort valors econòmics, morals i socials que havíem xuclat des de la infantesa, i que el cristianisme ha de recordar que aquestes alternatives no han de ser ni egoistes ni personalistes.
El P. Carrera és professor de Moral Fonamental a la Facultat de Teologia de Catalunya. Professor col·laborador a ESADE. Ha publicat amb Cristianisme i Justícia els quaderns “A la recerca del Regne” (quadern 101, agost 2000), “Món global. Ètica global” (quadern 118, abril 2003), “Horitzó Kioto” (quadern 133, maig 2005), “Identitats pel segle XXI” (quadern 147, juny 2007), “El problema ecològic: una qüestió de justícia” (quadern 161, juny 2009) i “Una relació difícil. Cristianisme i societat des de la perspectiva ètica” (quadern 170, novembre 2010). És membre de l’equip de Cristianisme i Justícia.

Apunta't al nostre Butlletí