La pobresa no necessita estadístiques, necessita compromís

Us heu adonat que, en parlar públicament de pobresa i cercar la sensibilització de tots per ser més solidaris, es posen xifres, estadístiques, barems….? Son números i més números que ens fan perdre el sentit original de tot plegat. Volem amanir millor les afirmacions que fem, i és veritat que la nostra societat es mou en barems estadístics… i sembla que quan més números dones més raó et donen.

Això significa que, per parlar de la Jornada Mundial dels Pobres quedaria bé posar-hi xifres de quantitats i percentatges relacionats amb les persones en situació de pobresa? O és més simple i honest recordar que,  ben a prop nostre, potser a la porta del costat de casa, algú no s’ho passa bé i té dificultats reals per viure al dia a dia?

La pobresa es manifesta en diversos aspectes de la vida: en la salut, l’educació, energètica, d’habitatge, de treball, d’oportunitats… i sempre parteix de la consciència de mancança de cadascú dels que la pateixen. Els cristians ens hauríem de preguntar per aquesta mancança: si l’amor de Déu ens envolta, com és que encara no som capaços de sentir-lo, atabalats pel consumisme?

I és aquesta pobresa la que ens incomoda. Potser necessitem visualitzar la pobresa puntualment per les festes nadalenques, o en algunes campanyes solidàries, per netejar la nostra consciència i sentir-nos caritatius, però després ens abonem a l’aporofòbia (por i rebuig als pobres)…  Què ens fa por? L’amor?

El Papa Francesc, en el seu missatge per aquesta Jornada ens diu que “els pobres són el sagrament de Crist, representen la seva persona i ens remeten a Ell”. Us proposo que en aquesta diada recuperem una paraula amb arrels gregues: “Evangeli” i vulguem viure-la a fons. Siguem constructors i portadors d’una Bona Notícia, que no s’ha de sostenir en estadístiques, sinó en un treball de tots plegats, per arribar a construir el Regne de Déu. Potser si que queda molta feina a fer, però també cal recordar-nos que l’ésser humà està capacitat per fer-ho, i especialment els cristians, ens hi sentim cridats.

Jesucrist ens ho va ensenyar. Millor dit, la seva vida només tenia aquesta missió: salvar a tothom, i especialment els més necessitats de cos i d’esperit.

Mn. Jaume Mayoral, Delegat episcopal Càritas d’Urgell

Apunta't al nostre Butlletí