Ens podem reclinar en Jesús, ens podem reclinar en l’Església

Queda en el record que molts, almenys entre els més grans, aquell quadre del Sant Sopar que hi solia haver al menjador de moltes llars… Allà hi veiem l’escena del Dijous Sant en el Cenacle, una escena que també trobarem com a temàtica de moltes altres gran obres d’art de totes les èpoques. La majoria d’aquestes peces recullen el text de Sant Joan i representen la imatge dels dotze, tal com narra l’Evangeli: el deixeble Joan està reclinat en Jesús: “Un dels deixebles, el qui Jesús estimava, era a taula al costat d’ell. Simó Pere li fa senyes perquè li pregunti de qui parla. Ell es reclina sobre el pit de Jesús” (Jn 13, 23-24a).

Una Setmana Santa més, volem recordar i reflexionar amb motiu de la Diada de l’Amor Fratern, i aquesta imatge del sopar fraternal de Jesús amb els deixebles, ens pot ajudar a fer-ho.

Jesús, en les hores prèvies a la seva mort, va compartint amb els seus seguidors el sentit de la fe cristiana. Aquest sopar no és només seure a taula i compartir un àpat, sinó fer i viure uns gests que han quedat ben presents i vius en la litúrgia de l’Església, com el Memorial de l’Eucaristia. Mirem també els detalls d’un amor fraternal que surt de Jesús i vol arribar a tots i cadascun d’ells, -també a Judes Iscariot qui possibilitarà la seva entrega a les autoritats jueves i romanes, per unes quantes monedes-.

En el fons, la Diada de l’Amor Fratern vol fer arribar als creients i no creients que l’Església, com Jesús amb el deixeble Joan, vol deixar recolzar en ella a tots aquells que busquen un Amor amb majúscula: de servei, de pregària, de caritat. No podem amagar i oblidar que en la nostra societat, n’hi ha molts que en el banquet de la vida queden dessota la taula, com el pobre Llàtzer, esperant caiguin les engrunes del nostre egoisme i materialisme sense límits. És aquí on l’Església té una paraula a dir, i una proposta a oferir; i és donar-nos als altres. Especialment als que més ho necessiten: als marginats i pobres. De fet, en el logotip pintat en l’entrada i lloc d’acollida dels centres de Càritas hi ha frase ben coneguda que diu “Deu Caritas est”(Déu és Amor). Aquest és el nostre quadre! El que ens recorda cada dia el Sant Sopar, on tots els que truquen a la porta se’ls ofereix reclinar els seus problemes i la seva marginació en el Crist.

Uns paràgrafs més avall del text abans citat de l’Evangeli de Joan tornem a llegir el perquè de la Diada de l’Amor Fratern. És un text que hauria d’estar sempre ben present i viu en les vides dels creients, i ens diu: “Us dono un manament nou: que us estimeu els uns als altres tal com jo us he estimat. Així, doncs, estimeu-vos els uns als altres. Tothom coneixerà que sou deixebles meus per l’amor que us tindreu entre vosaltres.” (Jn 13, 34-35).

Mn. Jaume Mayoral, Delegat Càritas

#alesfosques