Coronavirus: Càritas posa els seus projectes d’economia social al servei de les necessitats de l’emergència

Moltes de les 70 empreses d’inserció de Càritas han reorientat la seva activitat en aquesta crisi per a donar suport a l’ajuda als més vulnerables.

Càritas. 24 d’abril de 2020.- Els 70 projectes d’economia social que la Confederació Càritas desenvolupa en tota Espanya no han estat aliens a la convulsió laboral que ha provocat l’impacte del coronavirus en l’activitat empresarial del nostre país.

1.500 ocupacions i 36 milions d’euros de facturació

En un ambient hostil com aquest, moltes d’aquestes iniciatives d’inserció —que sostenen més de 1.500 ocupacions per a persones en risc d’exclusió social i que en l’últim any van facturar uns 36 milions d’euros— estan fent tots els esforços perquè ningú es quedi enrere: en alguns casos mantenint les ocupacions i oferint acompanyament a la plantilla de treballadors, especialment a aquells que pitjor ho estan passant.
Però el més destacable és que moltes d’aquestes empreses han sabut aprofitar les dificultats provocades pel coronavirus com una oportunitat per a mantenir-se en peus i reorientar la seva activitat a fi de donar suport a les respostes socials de Càritas a les persones més vulnerables.

Activitat al servei de l’emergència

Són molts els exemples on les iniciatives d’inserció, de la mà de les seves respectives Càritas Diocesanes, s’han posat en les últimes setmanes al servei de la societat. El Grup Grapats (Bisbat d’Urgell) ha donat resposta higienitzant les mascaretes que les persones voluntàries de la Seu d’Urgell han estat cosint per ser repartides posteriorment d’una manera segura.
Ecosol (Girona), empresa amb diferents línies de negoci i que, per exemple, reparteix habitualment paquets de “última milla” en el centre de la ciutat per a grans empreses, ha aprofitat aquest moment de crisi per a adaptar la seva activitat a la distribució que es realitza des de dels centres de distribució d’aliments; o com han adaptat una altra de les seves línies d’activitat, la de confecció, per a elaborar màscares i vestits d’aïllament per a la població de risc i els sanitaris; o la línia de manteniment i neteja, que s’està dedicant ara a tasques de desinfecció.
Altres exemples són els que aporten, en l’àmbit de l’ajuda alimentària, diferents iniciatives dedicades al càtering, com Lapiko Servei d’àpats (Bilbao), EH! Labores (Regió de Múrcia), Taghba (Còrdova) o Formació i Treball (Barcelona), que han posat les seves cuines al servei de les persones en situació de major precarietat i estan elaborant i repartint menjar per a persones ancianes que viuen soles, famílies que s’han quedat sense ingressos, menors no tutelats, persones en situació de carrer o menjadors socials. Són milers les persones que aquests dies reben una caixa amb plats recentment cuinats gràcies al treball d’aquests projectes d’inserció.

Han estat diverses les empreses que, per contra, han deixat la seva activitat habitual per a llançar-se a oferir respostes a la pandèmia, com succeeix amb Reciclamoda (Guadalajara), dedicada a la recollida de residu tèxtil i que en aquesta situació d’emergència està prestant serveis d’elaboració i repartiment d’aliments, rentat de roba de persones sense llar i desinfecció de diferents centres d’acolliment de majors, persones sense llar i famílies en exclusió social.

Destacable és també el cas de diverses empreses de producció agrícola sostenible, com succeeix amb Bioalverde (Sevilla), dedicada a l’agricultura ecològica, que ha augmentat de manera considerable al llarg d’aquestes setmanes la seva producció i servei de venda i lliurament a domicili per a atendre famílies vulnerables.
Un exemple similar és el del projecte Buscant-me les mongetes (Tenerife), que habitualment distribueix productes ecològics frescos a 20 col·legis del Nord de Tenerife associats al Programa d’Eco-menjadors de Canàries, promogut per l’ICCA (Institut Canari de Qualitat Agroalimentària), i que, a causa del tancament dels centres escolars, ha orientat la seva activitat a l’elaboració d’eco-caixes tancades per a repartiment a domicili i a donar suport al treball de repartiment d’aliments a la UMAC (Unitat Mòbil d’Atenció de Carrer) de Càritas Tenerife, que elabora 100 menús setmanals calents per a persones sense llar.
I Carinsertas, de Càritas Huesca, col·labora aquests dies amb l’Ajuntament d’Osca per a higienitzar els col·legis públics de la ciutat amb les seves màquines d’ozó.

Lideratge dels treballadors

Aquesta flexibilitat de les iniciatives d’economia social de Càritas no seria possible sense les capacitats i dedicació dels seus treballadors, com és el cas de Santos, que ha passat de complir pena a la presó fa alguns anys, a protagonitzar dins d’una d’aquestes empreses un servei essencial a la comunitat i a formar part de la resposta social a una crisi sanitària sense precedents. Com ell mateix explica: «No em fa por sortir cada dia al carrer per a treballar, perquè em compensa emocionalment»

Comptes de Càritas Urgell «EMERGÈNCIA COVID 19»

CAIXABANK ES36 2100 0018 1702 0051 6790